Rutes

Ruta pel barranc de la Caldera

Longitud 3,98 km
Desnivell acumulat 206 m

Per fer aquest itinerari haureu de creuar el poble i anar després pel camí que puja fins a la bassa Alta. Des d’aquest punt per un sender senyalitzat que va remuntant suaument fins a la roca Alta, arribareu després a l’antiga mina de carbó que fou explotada a principi del segle XX i fins a la dècada dels anys 40. En arribar a la carena de la serra podreu observar la Foia d’Ulldecona i la serra de Montsià. El camí de baixada us portarà pel camí, primer terrer i després asfaltat, que ressegueix la capçalera del barranc de la Caldera, el qual podreu veure en agafar el sender dels Figuerals que a poc a poc us conduirà un altre cop fins a Godall.

Ruta de la Pedrera

Longitud 6,07 km
Desnivell acumulat 272 m

Aquest itinerari us portarà per la part central de la serra de Godall i al llarg del recorregut podreu gaudir d’unes vistes espectaculars. La ruta us conduirà a zones frescals ideals per fer una parada per descansar com la cova de la Vila o la font de Cap d’Àsens i a racons amagats i singulars com l’antiga pedrera, ja abandonada que trobem a l’entorn del coll dels Cocons. Aquí encara es poden observar les restes de l’activitat d’unes pedreres de marbre i de calcària, on veureu restes d’antigues pedres de molí i llindes de porta abandonades des de principi del segle XX quan va cessar-ne l’activitat extractiva. El recorregut que segueix després passa pel pou de les Piques i pel pou del Pixador abans d’arribar al punt de sortida.

Ruta de Vilallarga

Longitud 3,09 km
Desnivell acumulat 111 m

En sortir del punt km 0, heu d’agafar el Camí Vell de Vilallarga fins a la part alta de Vilallarga, avui en runes. Després del coll de la Capella, on al capdamunt hi ha la Creu del Calvari, fareu una volta al coll de Vilallarga fins a tornar al punt de sortida. Des de la part més alta de l’itinerari podreu veure les vistes del pla de la Galera on, enmig dels camps d’oliveres, hi ha diverses clapes de garrigues on nia l’esparver cendrós i que estan incloses dins de l’espai natural dels secans del Montsià. Al fons la panoràmica del massís dels Ports amb els pobles de la Sénia i del Mas de Barberans als peus.

Ruta dels pous

Longitud 10,90 km
Desnivell acumulat 254 m

Aquest itinerari recorre gran part del vessant continental de la serra. En total i repartits en diferents punts del recorregut de 10 km us trobareu sis pous que tenen en comú la característica que eren emprats com a llocs d’abeurada per als ramats que passaven per aquests camins i els animals de treball dels pagesos que conreaven aquestes terres. El primer pou que trobareu, només iniciar l’itinerari, és el pou de Vilallarga que es troba en aquesta part del poble de Godall ara abandonada. Poc després passareu pel pou de la Tosquella i uns quilòmetres més endavant pel pou de la Figuera i el del Carrascal. Un cop passat l’equador de l’itinerari i ja enfilant la tornada cap a Godall podeu aturar-vos a descansar a qualsevol dels dos pous que resten i que reben el nom del pou de les Piques i el pou del Pixador.

Ruta pel racó de la Fernanda i la font de l’Arboç

Longitud 12 km
Desnivell acumulat 394 m

Aquesta ruta transcorre per la part nord de la serra, de manera que després de creuar el nucli urbà i pujar fins a la bassa Alta us dirigireu cap al racó de les Fontanes. Aquí podreu observar com l’abundància de l’aigua va permetre el conreu de petits horts i camps de cirerers. Més endavant podreu fer una aturada a l’entorn de la font i bassa de la Serra, baixareu fins als antics argilers d’on extreien la matèria primera els canterers de la Galera. Un cop al Camí Vell d’Amposta a Godall girareu a l’esquerra per arribar fins a l’àrea de lleure de la font de l’Arboç. La proposta que us fem us permetrà arribar fins a la rambla de la Galera i des d’allà tornar cap a Godall per la carretera.

Descens de BTT DH Godall

Tipus Descens
Grau de dificultat Alt-mitjà
Longitud 1,50 km
Desnivell acumulat -202 m

Circuit permanent de descens de bicicletes de muntanya, on cada any, pel mes de febrer, es fa una cursa organitzada per la Unió Ciclista Santa Bàrbara. Per accedir a l’inici del descens que us proposem, cal remuntar fins a l’inici del camí asfaltat de Cap d’Àsens fins a la bifurcació amb el camí de la Solsida. Des d’allí seguireu fins al camí de la Mina on girareu a la dreta, quan acaba el camí girareu 90 graus a la dreta remuntant dos bancals i després a l’esquerra per sender entre oliveres arribareu a la rampa de fusta d’inici del circuit. El circuit és tot de baixada, si feu els salts és de dificultat alta i caldrà que la bici sigui de doble suspensió de llarg recorregut; no obstant això, tots el salts tenen un pas alternatiu on no és necessari saltar i la dificultat és mitjana, fet que permet recórrer el circuit amb qualsevol tipus de BTT. El recorregut acaba al mateix poble de Godall.

RUTES DE SENDERISME

Ruta pel barranc de la Caldera

Longitud 3,98 km
Desnivell acumulat 206 m

Per fer aquest itinerari haureu de creuar el poble i anar després pel camí que puja fins a la bassa Alta. Des d’aquest punt per un sender senyalitzat que va remuntant suaument fins a la roca Alta, arribareu després a l’antiga mina de carbó que fou explotada a principi del segle XX i fins a la dècada dels anys 40. En arribar al llindar del cingle de la serra podreu observar la Foia d’Ulldecona i la serra de Montsià. El camí de baixada us portarà pel camí que ressegueix la capçalera del barranc de la Caldera, el qual podreu veure en agafar el sender dels Figuerals que a poc a poc us conduirà un altre cop fins a Godall.

Ruta de la Pedrera

Longitud 6,07 km
Desnivell acumulat 272 m

Aquest itinerari us portarà per la part central de la serra de Godall i al llarg del recorregut podreu gaudir d’unes vistes espectaculars. La ruta us conduirà a zones frescals ideals per fer una parada per descansar com la cova de la Vila o la font de Cap d’Àsens. Des d’aquí per la pista asfaltada passareu pel corral de Capdàsens i després girareu a la dreta, baixant cap al racó que, a l’entorn del coll dels Cocons, amaga el testimoni de l’activitat d’unes antigues pedreres de marbre i de calcària, on veureu restes de pedres de molí i llindes de porta abandonades des de principi del segle XX quan va cessar-ne l’activitat extractiva. El recorregut que segueix després passa pel pou de les Piques i pel pou del Pixador abans d’arribar al punt de sortida.

Ruta de Vilallarga

Longitud 3,09 km
Desnivell acumulat 111 m

És la ruta més curta que us proposem i des de la part més alta de l’itinerari podreu veure les vistes del pla de la Galera on, enmig dels camps d’oliveres, hi ha diverses clapes de garrigues on nia l’esparver cendrós i que estan incloses dins de l’espai natural dels secans del Montsià. Al fons la panoràmica del massís dels Ports amb els pobles de la serra i del Mas de Barberans als peus. Per poder recórrer l’itinerari, en sortir del punt km 0, heu d’agafar el Camí de Vilallarga fins al cap del nucli de Vilallarga, avui en runes. Després del coll de la Capella, on al capdamunt hi ha la Creu del Calvari, fareu una volta al coll de Vilallarga fins a tornar al punt de sortida.

Ruta dels Pous

Longitud 10,90 km
Desnivell acumulat 254 m

Aquest itinerari passa pel vessant continental de la serra. Un cop sortiu del punt km 0 passareu per la part antiga del poble i marxareu en direcció sud entre camps d’oliveres on us anireu trobant amb un seguit de pous que donen nom a aquest recorregut. Aquests punts d’aigua servien tradicionalment per abeurar els ramats i els animals de treball que passaven per aquests camins. Continuareu el camí fins a tornar al poble de Godall, entre conreus de secà on, a més d’oliveres, podreu observar altres arbres com garrofers o ametllers. A la part final de l’itinerari passareu per algunes zones de màquies i coscollars. Aquesta vegetació constitueix un bon exemple de la flora mediterrània típica d’aquest espai natural i que està caracteritzada per la presència d’espècies d’herbes aromàtiques com la farigola, el romaní i plantes arbustives com el margalló, el garric o el llentiscle.

Ruta pel racó de la Fernada i la font de l’Arboç

Longitud 10,3 km
Desnivell acumulat 370 m

Aquesta ruta transcorre per la part nord de la serra, de manera que després de creuar el nucli urbà i pujar fins a la bassa Alta, us dirigireu cap al racó de les Fontanes. Aquí podreu observar com l’abundància de l’aigua va permetre el conreu de petits horts i camps de cirerers. Més endavant podreu fer una aturada a l’entorn de la font i bassa de la serra, baixareu fins als antics argilers d’on extreien la matèria primera els canterers de la Galera. Un cop al Camí Vell d’Amposta a Godall girareu a l’esquerra per arribar fins a l’àrea de lleure de la font de l’Arboç. En tornar cap a Godall pel Camí Vell d’Amposta, podreu veure a l’esquerra camps de tarongers que han ocupat els antics bancals de pedra en sec. En canvi a la dreta del camí el cultiu tradicional d’olivera conserva mostres magnífiques de l’arquitectura popular de pedra en sec.

Ruta del camí de Godall a l’ermita de la Pietat

Longitud 3,08 km
Desnivell acumulat 182 m

El recorregut s’inicia des del punt km 0 per la pista asfaltada que us portarà cap al mirador de Cap d’Àsens des d’on gaudireu d’unes magnífiques vistes del massís dels Ports. Un cop al mirador podeu agafar una petita sendera i visitar la font de Cap d’Àsens on podreu fer un descans. Continuareu el camí cap a l’ermita de la Pietat, abans trobareu el mirador de la Foia amb bones panoràmiques sobre la serra de Montsià i la Foia d’Ulldecona, molt a prop les runes d’una antiga paridora utilitzada pels ramaders transhumants per guardar els ramats. Ja al final del recorregut passareu per la cova del Cossi —lloc on es recollia aigua per beure les persones o el bestiar. Un cop a l’ermita podeu fer un bon descans i, si voleu, visitar el Centre d’Interpretació de les Pintures Rupestres i alguns dels abrics propers a ella.

Ruta de l’ermita de la Pietat a l’Arion

Longitud 7,06 km
Desnivell acumulat 261m

La ruta s’inicia en aquest cas a l’altre vessant de la serra, a l’ermita de la Pietat, on podreu visitar un dels conjunts d’art rupestre llevantí més importants de Catalunya. Si seguiu el sender arribarem a les coves del Cossi, un bon exemple de com els processos geomorfològics associats a l’acció de l’aigua omplen aquest espai de coves i balmes. Un cop dalt del cingle de la serra, el camí el voreja fins a arribar a les Talaies. Des d’allà anirem cap un bosc de pins i, més endavant, entre construccions de pedra en sec, arribarem a uns dels bonics racons que amaga aquesta serra, el Mas de Patorrat. Després resseguirem un tram de la carretera que va de Godall a Ulldecona i, a la part final del recorregut i sempre acompanyat d’herbes aromàtiques, pròpies de la vegetació mediterrània, arribarem a la partida de l’Arion, on podreu contemplar les impressionats oliveres milꞏlenàries (des del Mas de Patorrat, si voleu tancar l’itinerari a peu, podeu anar a Godall per l’itinerari número 4 i després d’aquí a l’ermita pel número 6).

RUTES DE TURISME FAMILIAR

Ruta de la font de Cap d’Àsens i el mirador de les Talaies

Grau de dificultat Baix

Aquest itinerari us mostrarà les magnífiques vistes panoràmiques que es poden gaudir des de la serra de Godall en poder contemplar els pobles de les planes del Baix Ebre i del Montsià, la serra de Montsià i el massís dels Ports. Com succeeix arreu de la serra, els bancals de camps d’oliveres delimitats per marges de pedra s’alternen amb clapes de garrigues i màquies, conformant un mosaic en el qual podem observar un paisatge habitat per plantes i animals caracteristicament mediterranis. En el camí podreu fer una aturada a la font de Cap d’Àsens, brollador natural que des de sempre ha servit de lloc de descans i com a abeurador per als ramats i visitants d’aquest espai natural. Al final del recorregut, al mirador natural de les Talaies, gaudireu de la vista sobre la serra de Montsià i el corredor de la Foia d’Ulldecona, i de l’horitzó que es contempla des de l’Ebre a un extrem fins la costa de Vinaròs, Benicarló i Peníscola a l’altre.

Ruta de la pedra en sec. Per les faldes de la serra de Godall

Longitud 5,12 km
Desnivell acumulat 41 i 118 m

La ruta ressegueix l’anomenat «Camí Vell d’Amposta a Godall», que podem recórrer amb vehicle o un altre mitjà de transport ja que es troba asfaltat. Des del punt on us trobeu, cal creuar el poble i buscar el cementiri vell, on trobareu l’inici de la ruta que mostra diversos panells informatius al llarg del recorregut. A banda i banda del camí observareu un mosaic de màquies de garriga i margalló que s’alternen amb estrets camps d’oliveres margenats, on sovint són més extensos els marges que la terra cultivada. En alguns llocs, com per exemple en la partida del Vilaró, els camps constitueixen verdaders jardins conreats on els elements de pedra en sec i les oliveres conformen un extraordinari patrimoni cultural i un sistema natural humanitzat viu i ric. Aquesta ruta es creua amb altres antics camins, com el de la Galera a Freginals, o amb diversos lligallos o passos de bestiar.

Ruta de les Oliveres Milꞏlenàries

Longitud 6,26 km
Desnivell acumulat 262 i 261 m

La ruta, que té com a protagonista el conreu de l’olivera, es desplega al peu de la serra de Godall, en una zona on es produeix la concentració més gran d’oliveres milꞏlenàries de tot el país. Aquests arbres us acompanyaran al llarg de tot el recorregut juntament amb marges de pedra en sec i magnífiques vistes de la serra de Godall i el massís dels Ports. Hi ha un primer tram on abunden les oliveres monumentals a l’entorn del pou de la Figuera. Més endavant, a mesura que us acosteu al final del recorregut, us trobareu amb diverses finques entre les quals destaquen les de la partida de l’Arion, on podreu contemplar algunes de les oliveres més antigues i grans d’Europa, uns arbres monumentals que encara avui dia són fruit d’explotació per produir oli.

Ruta per la Via Augusta

Longitud 17 km
Desnivell acumulat 153 i 294 m

La Via Augusta va constituir una de les principals vies de comunicació de l’imperi Romà i travessa tot Catalunya i el País Valencià de sud a nord. Les Terres de l’Ebre són un dels llocs de Catalunya on millor es pot resseguir aquest antic traçat enmig d’un paisatge rural humanitzat i dominat pel cultiu de l’olivera. Aquesta ruta, transcorre per la plana de la comarca del Montsià, des de la Galera fins a Sant Joan del Pas, resseguint la carretera de la Miliana, i en bona part als peus de la serra de Godall. L’itinerari esdevé un important eix d’unió dels principals elements del patrimoni natural, paisatgístic i humà de l’interior de la comarca. Prop de la via Augusta, les restes d’una vilꞏla romana a la partida de l’Arion documenten el poblament rural d’aquestes terres a l’antiguitat. Més al sud de Sant Joan delPas, enllà del riu de la Sénia, les restes d’alguns milꞏliaris i de traces del vell camí cap a Traiguera testimonien l’existència de la calçada romana.